Tadaaa! Wat een mooie broodjes, al zeg ik het zelf. Eerlijk gezegd ben ik nooit echt dol geweest op koolhydraatarme broodjes met amandel en/of kokosmeel erin. Oopsies bakken was ook niet met sterkste kan. Ik vond het dan net niet waar ik naar op zoek was.

Nu is de vraag, in hoeverre is dit nou echt brood? Nee, echt brood zal het nooit worden. Daar heb ik me ondertussen bij neergelegd. Maar lekker zijn ze absoluut!

Deze koolhydraatarme broodjes bevat geen meel, maar wél psylium vezels. En eigenlijk is dat wonderspul. Ik gebruik elke dag 10-15 gram, in mijn yoghurt en nu dus in deze broodjes. Mijn suikerwaardes zijn nu stabieler (zwangerschapsdiabetes), heb een meer verzadigd gevoel. Want weet je dat je waarschijnlijk niet aan de dagelijkse hoeveelheid vezels komt door koolhydraatarm te eten? Ik raad je echt aan om psylium vezels in huis te halen en er mee aan de slag te gaan! (Drink wel voldoende)

(Ik vond het voorheen ook niet nodig om dit aan te schaffen)

Ik heb verschillende broodjes gemaakt, platte en bolle en een paar uit een klein bak vormpje. Kan allemaal prima!

De toppings op het koolhydraatarme brood druk je voor het bakken in het deeg. Probeer feta kaas eens, echt een topper!

Koolhydraatarme broodjes

Dit recept is voor 5 kleine broodjes

– 1 bol mozzarella (125 gram)

– 2 eetlepelsmascarpone

– 15 gram psylium vezels

– 1 ei

Topping ideeën:

– zeezout

– feta

– Italiaanse kruiden

– pitten/zadenmix

Hoe maak je koolhydraatarm brood?

  1. Verwarm oven voor op 180 graden of;
  2. Verwarm airfryer voor op 170 graden
  3. Snijd de mozzarella in stukjes en doe dit samen met de mascarpone in een bakje. Plaats dit +/- 1,5 minuut in de magnetron om te smelten. (Pannetje kan ook) roer ondertussen en verwarm zonodig verder.
  4. Zodra het geheel gesmolten is, (let op: de mozzarella blijft wel iets draderig. Geeft niks) roer je snel het ei erdoor. Meng dit goed door met een garde of vork. Het mengsel blijft vloeibaar.
  5. Roer de psyliumvezels erdoor en blijf roeren tot er een plakkerig deeg ontstaat. Gewoon blijven roeren, ook de klontjes zullen verdwijnen.
  6. Maak niet al te grote balletjes van het deeg en leg ze op de bakplaat. Je kan ze wat bol laten zodat ze ze kan beleggen, maar je kan er ook wat feta kaas in duwen, dan krijg je een plat broodje. (Zie foto) of één van de andere toppings.
  7. Bak de broodjes af in de oven in ongeveer 25-30 minuten goudbruin.
  8. Bak de broodjes in de airfryer af in ongeveer 15-20minuten goudbruin.

Meer koolhydraatarme recepten? Meld je dan aan in mijn Facebook groep!

(Visited 2.207 times, 15 visits today)