Gister vertelde ik het al op facebook; ik eet nu 2 weken koolhydraat arm en ik ben nu 4 kilo kwijt. Het is gek, maar ik eet als een gek, veel meer dan dat ik deed.

Ik als sushi gek, had nooit gedacht dat sushi op basis van bloemkool zo lekker kan zijn. Je krijgt gelijk je groenten binnen en je kan er van smullen. (en geen geklooi met die plak rijst). Eigenlijk proefde ik geen verschil. Een lekker sausje en een stukje geflambeerde kaas op de sushi en smullen maar.

Ik vond het recept op internet en ik heb er mijn eigen extra lekkere versie van gemaakt. 🙂

Ik denk dat we soms niet stilstaan wat we naar binnen werken. Niet als je alles eet wat los en vast zit, maar ook niet als je aan het lijnen bent. Bepaalde voedingsstoffen heb je gewoon nodig. Daar haal je je energie uit. Doordat ik koolhydraatarm ben gaan eten, besef ik me steeds meer wat je binnen krijgt op een dag. Maar ik weet nu ook dat je niet zomaar minder kan gaan eten van een bepaalde voedingstof want dan gaat je lichaam in de spaarstand. (En dat beseffen mensen vaak niet) Het is niet een kwestie van koolhydraten of vet minderen. Het moet een uitgebalanceerd schema zijn, anders gaat je lichaam protesteren. Denk aan –> bijv. vermoeidheid, duizelig, verzwakt. Je krijgt dan simpelweg te weinig voedingsstoffen binnen.

Print

Sushi koolhydraatarm (bloemkool)

Ingredienten:

  • 250 g Bloemkool
  • 70 g Roomkaas voor de rijst
  • 2 vellen Nori
  • 1 Avocado
  • 1/2 plakje Kaas
  • Gerookte Zalm/ zalm salade
  • Evt. andere vis soorten
  • Evt. extra roomkaas
  • Sojasaus
  • Rijstazijn

Overig:

  • Blender
  • Sushi matje
  • Creme brulee brandertje

Instructies:

  1. Maal de bloemkool fijn in een blender. Het mag best wel fijn zijn.

  2. Bak in een pan met wat olie de bloemkool samen met de sojasaus en de rijstazijn. Dit hoeft van beide maar een klein beetje naar smaak. 

  3. Zodra de bloemkool gaar is, doe je de roomkaas er door zodat het een kleverig 'prutje' wordt. 

  4. Leg de nori op het sushi matje en beleg deze met de helft van de bloemkool. 

  5. Snijd de avocado in reepjes en leg deze op het bloemkoolmengsel. Ook de zalm/zalm salade en/of roomkaas kan je nu er op leggen. 

  6. Rol het rolletje dicht en snijd de rol in ongeveer 8 stukjes. Op elk stukje leg je een klein stukje kaas en die flambeer je kort met het brandertje.

  7. Voor de saus gebruikte ik mayonaise, sriracha saus 1 eetlepel en water om het dunner te maken.

 

(Visited 47 times, 1 visits today)